اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

سودان| تشکیل کمیته حقیقت‌یاب درباره کشتار معترضان و محاکمه البشیر

نخست‌وزیر سودان دستور تشکیل کمیته حقیقت‌یاب مستقل درباره حمله به محل تحصن معترضان در مقابل فرماندهی کل نیروهای مسلح در خارطوم و کشته شدن ده‌ها نفر را صادر کرد.

سودان| تشکیل کمیته حقیقت‌یاب درباره کشتار معترضان و محاکمه البشیر

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «عبدالله حمدوک» نخست‌وزیر سودان دستور داد تا یک کمیته مستقل حقیقت‌یاب درباره حمله به محل تحصن معترضان در مقابل فرماندهی کل نیروهای مسلح در خارطوم، تشکیل شود.

این کمیته شامل هفت نفر به ریاست قاضی دادگاه عالی، نمایندگان وزارتخانه‌های دادگستری، دفاع و کشور به اضافه سه فرد مستقل است.

بنابر گزارش شبکه الجزیره، مدت فعالیت این کمیته سه ماه تعیین شده که در صورت نیاز تمدید خواهد شد و قرار است به صورت مستقل و به دور از هر گونه نهاد دولتی و حقوقی فعالیت کند.

گزارش‌های متفاوتی درباره تعداد کشته‌های حادثه حمله به محل تحصن معترضان در مقابل فرماندهی کل نیروهای مسلح در ۳ ژوئن گذشته وجود دارد و در حالیکه وزارت بهداشت سودان تعداد کشته‌ها را ۶۱ نفر اعلام کرده اما ائتلاف معارض «احزاب تغییر و آزادی» می‌گوید که تعداد کشته‌ها ۱۲۸ نفر است و شورای نظامی سابق سودان را مسئول این کشتار می‌دانند.

محاکمه مجدد عمر البشیر

محاکمه «عمر البشیر» رئیس‌جمهور مخلوع سودان روز شنبه(دیروز) بار دیگر برگزار شد و مقادیر زیادی مبالغ مالی به عنوان ادله‌ای در خصوص اتهام فساد مالی البشیر و کسب غیرقانونی ارز خارجی، در دادگاه ارائه شد.

مسئولان سودان پیشتر اعلام کرده بودند که آوریل گذشته پس از سرنگونی رژیم البشیر و بازداشت وی، میلیون‌ها یورو و پوند سودانی در محل اقامت البشیر کشف و ضبط شده است.

 

همچنین چهار نفر از شاهدان از جمله «ابوبکر عوض» وزیر مشاور در امور ریاست‌جمهوری سودان به بیان شهادت خود در دفاع از البشیر پرداختند و ادامه جلسه دادگاه به شنبه آینده موکول شد.

«محمد الحسن الأمین» یکی از اعضای هیئت دفاع البشیر نیز گفت که در اختیار داشتن ارز خارجی جرم نیست بلکه معامله با ارز جرم است و لذا البشیر تنها با اتهام ثروت‌اندوزی غیرقانونی و قبول هدیه مواجه است.

البشیر ماه گذشته اذعان کرده بود که ۲۵ میلیون دلار از «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی و منابع دیگر دریافت کرده است.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول